Klanten aan het woord

Novi Zorg

Verslag van Roger Habets, Manager Bedrijfsvoering bij Novi Zorg
Onlangs werd mij gevraagd of ik interesse had om eens mee te rijden op een rit waarbij cliënten van Novi Zorg naar de dagbesteding worden gebracht. Ik heb hier meteen enthousiast op gereageerd, omdat ik enerzijds inderdaad eens wilde zien waar de chauffeurs in de dagelijkse praktijk tegen aan lopen en anderzijds omdat ik indirect betrokken ben bij het vervoer. Ik ben namelijk in functie bij Novi Zorg, een gehandicapten instelling met voornamelijk dagbesteding en begeleiding. In deze functie ben ik regelmatig op een cijfermatige manier voor het vervoer van Novi Zorg bezig. Denk hierbij aan verwerking kosten en vervoersdeclaraties en het onderhouden van de contacten met Taxibedrijf van Meurs.

Wanneer je zoals ik met name met cijfers aan de slag ben, heb je eigenlijk maar weinig idee hoe het dan in de praktijk werkt, althans dat gold voor mij. Zo heb ik me wel eens afgevraagd hoeveel cliënten in een bus passen en in welke combinaties (verhouding lopers en rolstoelers). En waaraan bijvoorbeeld een chauffeur moet voldoen. Volgens mij heb ik na deze ochtend in ieder geval een beter beeld gekregen.

Een vaste Novi zorg chauffeur (Lei) kwam mij ’s morgens vroeg ophalen op mijn huisadres. Lekker instappen in een warme bus, wat een luxe. Goed gehumeurd gingen we eerst naar Genhout om daar enkele kinderen op te halen voor hun schooldag. Tussendoor belde een college van mij om nog een client op het laatste moment aft e melden. Zo zie je dat de lijnen met onze organisatie en de chauffeur heel kort zijn en dat werkt volgens mij prettig. Vervolgens redden we naar Stein om daar de eerste client voor Novi Zorg op te halen. De client was aangenaam verrast mij te zien.

Wat mij opviel was dat deze client zich erg op zijn gemak voelde bij de chauffeur. Je merkte dat er sprake was van een zekere band. De volgende client was een mevrouw in Sittard. Lei vroeg of ik mee naar binnen wilde, om eens te zien hoe dat in zijn werk gaat. Bijzonder was dat de deur al op een kier stond. De thuiszorg doet dat kennelijk altijd zodat de chauffeur dan naar binnen kan. Lei legt dan de post netjes op een tafel en zette mevrouw vervolgens even vast met de gordel in haar rolstoel zo dat ze niet voorover uit de stoel kan vallen. Vervolgens ziet hij er ook op toe dat mevrouw haar sigaretje goed dooft. Dan rijdt hij met haar naar buiten, trekt de deur dicht, sluit de deur af en hangt de sleutel om haar nek en rijdt hij haar vervolgens in de bus en klemt haar vast met een vastzetsysteem. Ik was eigenlijk onder de indruk van de thuissituatie van deze mevrouw, maar ook de wijze waarop Lei hiermee omgaat.

Naar mijn mening is Lei een prima verlengstuk van de zorg die Novi Zorg levert. Tijdens de rit heb ik een beeld gekregen van de werkzaamheden van een chauffeur die voor Novi Zorg rijdt. Ik heb een leuke en informatieve ochtend gehad en heb op een prettige manier kennis gemaakt met Lei. Complimenten op de wijze hoe hij met onze cliënten omgaat!