Nieuws

'We accepteren elkaars sterke én zwakke punten'

Broers Frank en Bert loodsen taxibedrijf naar succes
Door drs. Peter Swelsen in Limburg Onderneemt

Simpelveld. Het taxibedrijf van Meurs is één van de succesvolste familiebedrijven van Limburg.


Indrukwekkende cijfers worden aangetekend met een wagenpark van 315 kleine en grote bussen, twaalfduizend vervoersbewegingen per dag, een omzet van meer dan tien miljoen per jaar en vierhonderd medewerkers. Het bedrijf wordt geleid door de broers Frank en Bert van Meurs. Frank van Meurs (43) startte in 1990 als automonteur in de onderneming van zijn vader en moeder. De directeur staat ondanks de succesvolle groei de afgelopen jaren stevig met beide benen op de grond. “Mijn broer is een kei in het regelen van complexe vervoersbewegingen en ik houd van vooruitkijken en inspelen op toekomstige ontwikkelingen. We accepteren elkaars sterke punten én tekortkomingen. Op die manier vormen we een ijzersterk team", aldus Frank van Meurs.

Je bent in de onderneming van je vader en moeder begonnen als automonteur. In 2000 nam je samen met je broer het bedrijf over en inmiddels geef je leiding aan 400 medewerkers. Mis je het concrete monteurswerk niet af en toe?
“Nee, helemaal niet. Als monteur doe je toch wel erg vaak hetzelfde. Ik kijk graag vooruit en heb er plezier in om in te spelen op toekomstige veranderingen. Normaal gesproken zou ik om de drie jaar een nieuwe uitdaging zoeken. In deze functie is dat echter absoluut niet nodig. Het is écht iedere dag anders."

Is het moeilijk om met beide benen op de grond te blijven staan?
“Nee, dat is heel makkelijk. Ik weet uit ervaring dat je vandaag groot kunt zijn en morgen weer klein. In 2008 wilde een klant ons bedrijf graag overnemen. Ik wimpelde dat aanbod, zonder daar veel woorden vuil aan te maken, af. Vervolgens weigerde deze grote klant onze facturen te betalen. Het ging om een bedrag van meer dan één miljoen. Uiteindelijk wees de rechter ons die vordering toe, maar toen was het al te laat omdat die klant failliet ging. Daardoor moesten we in 2009 68 mensen ontslaan en dat deed pijn. Gelukkig konden we weer snel 48 medewerkers terugvragen. Toen besefte ik opnieuw dat vervoer een keiharde business is."

Wat heb je van die ongelukkige episode geleerd?
“Als die klant nu naar me toe was gekomen met zo’n overnameaanbod, zou ik daar heel anders mee omgaan. Ik wimpelde dat aanbod toentertijd net iets makkelijk weg en trapte op gevoelige tenen. Ik heb inmiddels wel ontdekt dat goede communicatie – intern en extern – de smeerolie van een bedrijf is. Verder werd me toen expliciet duidelijk dat je nooit teveel van één of enkele klanten afhankelijk mag worden. Daarom hebben we doelbewust voor een scherpe groeistrategie gekozen. We hebben nu flink wat grote klanten zoals zorgcentra en scholen in de hele regio. Daardoor is de continuïteit beter gewaarborgd."

Hoe lukt het Taxibedrijf van Meurs om in deze toch wat verzadigde markt te blijven groeien?
“Om te beginnen hebben we in 2000, nadat mijn vader was overleden, besloten om het stadstaxivervoer af te stoten en ons volledig te richten op groepsvervoer. Die beslissing bracht veel emotie met zich mee, maar uiteindelijk was het een goede keuze want regulier taxivervoer heeft nauwelijks toekomst. Ten tweede kiezen wij bewust voor hoge kwaliteit. Goed materieel, goede informatievoorziening en de juiste certificeringen (ISO en TX-keurmerk) horen daar vanzelfsprekend bij. Tevens moeten onze chauffeurs goed passen bij de doelgroep. De één kan beter omgaan met ouderen en de ander heeft weer veel voeling met autistische kinderen. Daar houden we rekening mee. Deelnemers in het vervoer zijn meestal structuurbehoeftig en we zorgen daarom zoveel als mogelijk voor een vaste chauffeur per route en per locatie."

Van een familiebedrijf met een handvol stadstaxi’s zijn jullie uitgegroeid naar een vervoerder met vierhonderd bussen en busjes. Hoever kun en wil je de komende jaren nog doorgroeien?
“De vraag die we ons voortdurend stellen is: hoe groot kun je worden zonder dat de kwaliteit die je wilt bieden in het geding komt? In dat opzicht kunnen we zeker nog even verder groeien, maar de rek begint er wel uit te raken. Daarom denken we serieus na over een franchiseconcept. De vervoersmarkt is hier door de crisis nu wel klaar voor. Voorheen wilden ondernemers in principe niet de naam van een ander bedrijf op hun busjes, maar in deze moeilijke tijd wordt daar toch langzaam maar zeker anders over gedacht. We willen kwaliteitsondernemers selecteren, die vervolgens onder de naam Van Meurs mogen rijden. Ze kunnen dan profiteren van onze netwerken, expertise, inkoopvoordelen en naamsbekendheid. Het concept voor een goede franchiseformule ligt al een tijdje bij ons in de la en we denken dat nu de tijd rijp is om hier daadwerkelijk mee te starten."


Geplaatst op: 05-04-2013


« Vorige pagina